Technische informatie
Bandenonderhoud
De profieldiepte van een band is erg belangrijk. Als het regent of de weg nat is bepaalt de profieldiepte hoeveel contact u hebt met de weg. En daarmee hoeveel grip u hebt. Hoe minder profiel de band heeft, hoe langer de remweg. Bovendien is er dan kans op aquaplaning. Hoe minder profiel, hoe lastiger het is voor de band om het water af te voeren. In de racerij worden niet voor niets de sliks (volledig gladde banden) onmiddellijk met een pitstop gewisseld voor profielbanden als het onverwachts gaat regenen.
Het contact met de weg
Van het contactvlak van een band op het wegdek kun je een afdruk maken. Als een soort vingerafdruk. Dat hebben we gedaan bij banden met verschillende profieldiepte, bij verschillende snelheden en bij 3 mm water op het wegdek. Er vallen dan twee dingen op. Hoe harder een auto rijdt, hoe minder het contact met de weg wordt. Maar ook: hoe minder profiel de band heeft, hoe minder het contact is. De combinatie, weinig profiel met een hoge snelheid, is levensgevaarlijk. Het contact is dan nagenoeg verdwenen.
Bandenonderhoud
De profieldiepte van een band is erg belangrijk. Als het regent of de weg nat is bepaalt de profieldiepte hoeveel contact u hebt met de weg. En daarmee hoeveel grip u hebt. Hoe minder profiel de band heeft, hoe langer de remweg. Bovendien is er dan kans op aquaplaning. Hoe minder profiel, hoe lastiger het is voor de band om het water af te voeren. In de racerij worden niet voor niets de sliks (volledig gladde banden) onmiddellijk met een pitstop gewisseld voor profielbanden als het onverwachts gaat regenen.
Het contact met de weg
Van het contactvlak van een band op het wegdek kun je een afdruk maken. Als een soort vingerafdruk. Dat hebben we gedaan bij banden met verschillende profieldiepte, bij verschillende snelheden en bij 3 mm water op het wegdek. Er vallen dan twee dingen op. Hoe harder een auto rijdt, hoe minder het contact met de weg wordt. Maar ook: hoe minder profiel de band heeft, hoe minder het contact is. De combinatie, weinig profiel met een hoge snelheid, is levensgevaarlijk. Het contact is dan nagenoeg verdwenen.
Aquaplaning
Als er veel water op de weg ligt kan aquaplaning ontstaan. De band verliest dan het contact met de weg en wordt onbestuurbaar. Als de profieldiepte minder wordt, ontstaat aquaplaning eerder. We hebben het gemeten bij welke snelheid aquaplaning ontstaat bij banden met een verschillende profieldiepte op een weg met 6 mm water. In de diagram is goed te zien wat versleten banden doen.
Als de banden onder een auto een verschillende profieldiepte hebben, bestaat de kans dat één wiel eerder last krijgt van aquaplaning dan de andere banden. De auto zal dan ongecontroleerd uitbreken of slippen. We adviseren daarom om geen banden met meer dan 3 mm verschil in profieldiepte te monteren.
Remweg
De remweg op een nat wegdek is altijd langer dan op een droog wegdek. De lengte van de remweg op een nat wegdek wordt daarnaast sterk bepaald door de profieldiepte van de band. Hoe meer profieldiepte, hoe korter de remweg.
Aquaplaning
Als er veel water op de weg ligt kan aquaplaning ontstaan. De band verliest dan het contact met de weg en wordt onbestuurbaar. Als de profieldiepte minder wordt, ontstaat aquaplaning eerder. We hebben het gemeten bij welke snelheid aquaplaning ontstaat bij banden met een verschillende profieldiepte op een weg met 6 mm water. In de diagram is goed te zien wat versleten banden doen.
Als de banden onder een auto een verschillende profieldiepte hebben, bestaat de kans dat één wiel eerder last krijgt van aquaplaning dan de andere banden. De auto zal dan ongecontroleerd uitbreken of slippen. We adviseren daarom om geen banden met meer dan 3 mm verschil in profieldiepte te monteren.
Remweg
De remweg op een nat wegdek is altijd langer dan op een droog wegdek. De lengte van de remweg op een nat wegdek wordt daarnaast sterk bepaald door de profieldiepte van de band. Hoe meer profieldiepte, hoe korter de remweg.
Minimumprofieldiepte
Voor personenautobanden (zowel voor zomer- als voor winterbanden) is de minimumprofieldiepte 1,6 mm. Dat is wettelijk zo geregeld. We adviseren voor de verkeersveiligheid om zomerbanden te vervangen als een profieldiepte is bereikt van 2 mm. Daarmee voorkomt u ook dat u ongemerkt in overtreding raakt. Winterbanden beginnen echter hun winterse eigenschappen te verliezen bij 4 mm. We adviseren daarom een minimumprofieldiepte van 4 mm voor winterbanden bij extreem winterse omstandigheden. Ook voor bedrijfswagenbanden geldt overigens een minimumprofieldiepte van 1,6 mm.
Meten van de profieldiepte
De profieldiepte wordt gemeten in de hoofdgroeven van de band. De hoofdgroeven bevinden zich in het middelste 3/4 deel van de breedte van het loopvlak van de band. Aan de zogenoemde Tread Wear Indicator (TWI) kunt u zien of de band de wettelijke minimumprofieldiepte van 1,6 mm heeft bereikt en dus versleten is. De TWI is dan gelijk aan het loopvlak. Bij winterbanden geeft de Winter Wear Indicator aan of de profieldiepte van 4 mm is bereikt.
Bron: VACO
Minimumprofieldiepte
Voor personenautobanden (zowel voor zomer- als voor winterbanden) is de minimumprofieldiepte 1,6 mm. Dat is wettelijk zo geregeld. We adviseren voor de verkeersveiligheid om zomerbanden te vervangen als een profieldiepte is bereikt van 2 mm. Daarmee voorkomt u ook dat u ongemerkt in overtreding raakt. Winterbanden beginnen echter hun winterse eigenschappen te verliezen bij 4 mm. We adviseren daarom een minimumprofieldiepte van 4 mm voor winterbanden bij extreem winterse omstandigheden. Ook voor bedrijfswagenbanden geldt overigens een minimumprofieldiepte van 1,6 mm.
Meten van de profieldiepte
De profieldiepte wordt gemeten in de hoofdgroeven van de band. De hoofdgroeven bevinden zich in het middelste 3/4 deel van de breedte van het loopvlak van de band. Aan de zogenoemde Tread Wear Indicator (TWI) kunt u zien of de band de wettelijke minimumprofieldiepte van 1,6 mm heeft bereikt en dus versleten is. De TWI is dan gelijk aan het loopvlak. Bij winterbanden geeft de Winter Wear Indicator aan of de profieldiepte van 4 mm is bereikt.
Bron: VACO